آزمون TOLC F تولک اف شامل 50 سوال به 5 بخش تقسیم میشود. این بخشها عبارتند از: زیستشناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک، و منطق. بخشها تعداد سوالها زمان اختصاص یافتهزیستشناسی 15 سوال 20 دقیقهشیمی 15 سوال 20 دقیقهریاضیات 7 سوال 12 دقیقهفیزیک 7 سوال 12 دقیقهمنطق 6 سوال 8 دقیقهمجموع 50 سوال 72 دقیقه نتیجه هر […]
آزمون TOLC F تولک اف شامل 50 سوال به 5 بخش تقسیم میشود. این بخشها عبارتند از: زیستشناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک، و منطق.
بخشها تعداد سوالها زمان اختصاص یافته
زیستشناسی 15 سوال 20 دقیقه
شیمی 15 سوال 20 دقیقه
ریاضیات 7 سوال 12 دقیقه
فیزیک 7 سوال 12 دقیقه
منطق 6 سوال 8 دقیقه
مجموع 50 سوال 72 دقیقه
نتیجه هر آزمون انگلیسی TOLC F تولک اف براساس تعداد سوالاتی که به درستی پاسخ داده شده، پاسخهای نادرست و یا سوالاتی که پاسخی به آنها داده نشده است، مشخص میشود که امتیاز کل به شرح زیر است: 1 امتیاز برای هر پاسخ صحیح، 0 امتیاز برای هر سوال که به آن پاسخ داده نشده است و جریمه 0.25 امتیاز برای هر پاسخ نادرست.
نتیجه هر آزمون TOLC F آزمون تولک اف بر اساس تعداد پاسخهای صحیح، نادرست یا پاسخ داده نشده تعیین میشود که به شرح زیر است:
دانشگاههایی که در آزمون TOLC F آزمون تولک اف شرکت میکنند، میتوانند نمره کلی کسب شده توسط هر دانشجو را بر اساس سیستم ارزیابی خود تبدیل کنند، با انتخاب بخشهایی که باید مورد نظر قرار گیرند و تعیین آستانه خود.
برای اطلاع از آستانههای مختلف هر دانشگاه شرکتکننده در آزمون TOLC F آزمون تولک اف، لطفا به اطلاعیهها یا آییننامههای منتشر شده توسط هر دانشگاه برای دوره مربوطه مراجعه فرمایید.
سرفصل آزمون TOLC F آزمون تولک اف توسط یک کمیته علمی از اساتید و پژوهشگران از جامعه دانشگاهی ایجاد شدهاند که در طول زمان با دسترسی به درسهای منطقه داروسازی، شیمی و فناوری داروسازی سر و کار داشتهاند. برنامههای درسی شامل دانش مورد نیاز برای شرکت در آزمون ورودی است.
این باید “دانش” فعال و آگاهانه باشد که به مهارتهای عملی و حل مسائل مشکلزا مرتبط باشد. به ویژه برای تمام موضوعات مشخص شده در برنامههای درسی، اهمیت دارد که دانشجو توانایی شناسایی و تعریف مسائل را داشته باشد، انتخاب اطلاعات مناسب را داشته باشد، ابزارهای مناسب را شناسایی کند و در صورت لزوم، دادهها و شرایط را به صورت ساختاری نمایش دهد.
برنامههای درسی با قصد ارائه راهنماییهای ضروری محدود به این موضوعات هستند، زیرا هدف آزمونهای ورودی ارزیابی کلی از دانش موضوعات پایه در اختلافات مختلف دانشهای علمی است و نه اندازهگیری دقیق دانش و مهارتهای دانشجو. اگر آزمون برای یک دانشجو نتیجه منفی بدهد در یک حوزه خاص، فعالیتهای خاصی باید انجام شود تا نقصها به دقت تشخیص داده شوند و استراتژیهای مطالعه مناسب شناسایی شوند. این فعالیتها ضروری هستند زیرا، هرچند که درست است که برای پیروی موثر از دروس درجههای علمی نیازی به دانستن همه موضوعات برنامههای درسی به پیش میآید، اما اهمیت دارد که دانشجویی که برخی از آنها (یا بسیاری از آنها) را نمیشناسد، از این مطلع باشد و بتواند سریعاً آنها را مسلط شود.
استفاده از ماشین حسابهای هر گونه نه تنها در طول آزمون مجاز نمیباشد؛ این به معنی نمیباشد که اهمیت استفاده از ابزارهای محاسباتی نمیباشد. در بسیاری از موقعیتهای دانشگاهی و کاری، ممکن است مناسب باشد که از ماشین حساب جیبی، صفحههای رایانه، نرم افزارهای هندسی و نرم افزارهای خاص برای محاسبههای عددی و نمادین یا آماری استفاده شود. بنابراین، خطا بزرگی است که دانش آموزان دبیرستانی همه آمادهسازی خود را برای آزمون ورودی کارهای آموزشی نهایی میکنند و دانش خود را به نیازمندیهای موجود در برنامههای درسی محدود میکنند.
مبنای برنامههای درسی برنامههای وزارت برای این حوزهها برای دانشآموزان دبیرستانی است.
ترکیب شیمیایی ارگانیسمهای زنده
بیوعناصر. خصوصیات آب. مولکولها و ماکرومولکولهای با اهمیت زیستشناسی. ساختار مونومرهای گلوکید، مولکولهای لیپیدی، اسیدهای آمینه و نوکلئوتیدها. ساختار و عملکرد ماکرومولکولها: پلیساکاریدها، اسیدهای نوکلئیک و پروتئینها. خصوصیات آنزیمها.
عناصر تنوع زیستی
تنوع و سطوح سازماندهی موجودات زنده. دامنهها و پادشاهیهای موجودات زنده. باکتری، پروتیستا، قارچها، گیاهان، جانوران. ویروسها.
بیولوژی سلولی
سازمان سلولی. ویژگیهای مورفو-عملکردی سلولهای پروکاریوتی و یوکاریوتی. مؤلفههای اصلی سلول: غشای سلولی، دیوار سلولی، سیتوپلاسم، میتوکندریا، پلاستیدها، ریبوزومها، شبکه آندوپلاسمی، اپارات گلژی، لیزوزومها، هسته، هستههای نوکلئولوس.
چرخه سلولی، تولید مثل، وراثت
تولید مثل سلولی: میتوز و مئیوز. تکمیل کروموزوم. تولید و وراثت. چرخههای زندگی. تولید جنسی و بدون جنسی. ژنتیک مندل. ژنتیک کلاسیک: نظریه کروموزومی انتقال؛ کروموزومهای جنسی. ژنتیک مولکولی: DNA و ژنها؛ کد ژنتیک و ترجمه آن؛ سنتز پروتئین. DNA باکتریها. کروموزوم یوکاریوتها. ژنتیک انسانی: انتقال صفات تکژن و ژنهای چندژنی؛ بیماریهای وراثتی. جهش.
بیوانرژی
جریان انرژی و اهمیت بیولوژیکی فتوسنتز، گلیکولیز، تنفس هوازی و فرمانتاسیون؛ متابولیسم خود و هتروتروف. مؤلفههای اکوسیستم. زنجیرههای تروفیک. تولید کنندهها، مصرفکنندهها، تجزیهکنندهها. تعاملات بین گونهها: رقابت، همزیستی و انگلزایی.
مبانی آناتومی انسان
آناتومی بدن انسان: سیستم اسکلتی-عضلانی. سیستمها: گوارشی، تنفسی، گردشی، اخراجی، ایمنی، غدد اندوکرین، عصبی، تولیدی.
مبانی فیزیولوژی
فیزیولوژی بدن انسان: عملکردهای حمایت و حرکت، تغذیه، تنفس، گردش خون، اخراجی؛ عملکردهای ایمنی، غدد اندوکرین و عصبی، عملکرد تولیدی.
با توجه به سرفصلهای ارائه شده برای شیمی، اینجا یک خلاصه از هر بخش به فارسی آمده است:
۱. ساختار اتم
– ذرات ابتدایی اتم (پروتونها، نوترونها، الکترونها)
– شماره اتمی و جرم اتمی
– ایزوتوپها و اهمیت آنها
– ساختار الکترونی اتمها در انواع عناصر
۲. سیستم دورهای عناصر
– گروهها و دورهها در جدول تناوبی
– عناصر انتقالی و ویژگیهای دورهای عناصر: شعاع اتمی، پتانسیل یونیزاسیون، افزایش الکترونی
– فلزات و غیرفلزها؛ رابطه بین ساختارهای الکترونی، موقعیت در سیستم دورهای و ویژگیها
– پیوندهای شیمیایی: پیوندهای یونی و همجوشی؛ قطبیت پیوندها؛ الکترونگاتیویته
۳. مبانی شیمی عمومی و بیآلی
– مبانی شیمی بیآلی؛ نامگذاری و خصوصیات اصلی ترکیبات بیآلی: اکسیدها، هیدروکسیدها، اسیدها، نمکها؛ موقعیت در سیستم دورهای
۴. واکنشهای شیمیایی و اکسایش-تخلیه
– واکنشهای شیمیایی و استویومتری: وزن اتمی و مولکولی، تعداد اوگادرو، مفهوم مول، تبدیل گرم به گرم و بالعکس، محاسبات استویومتری ساده، توازن واکنشهای ساده، انواع مختلف واکنشهای شیمیایی
– اکسایش و تخلیه: شماره اکسایش، مفهوم اکساینده و کاهنده
۵. محلولها و اسیدها و بازها
– ویژگیهای حلالیت حلال آب؛ روشهای اصلی بیان غلظت محلولها
– اسیدها و بازها: مفاهیم اسید و باز؛ اسیدیته، نیمرخ بازی آبی؛ پیاچ
۶. شیمی آلی
– مبانی شیمی آلی: شیمی موجودات زنده؛ پیوندهای بین اتمهای کربن؛ فرمولهای خام، ساختاری و منطقی؛ مفهوم ایزومریسم؛ هیدروکربنهای الیفاتیک، آلیسایکلیک و آروماتیک؛ گروههای عملکردی: الکلها، اترها، آمینها، آلدهیدها، کتونها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها، آمیدها
با توجه به سرفصلهای ارائه شده برای ریاضیات، اینجا یک خلاصه به فارسی از هر بخش آمده است:
۱. مجموعههای عددی
– مجموعههای عددی و ویژگیهای آنها، عملیات ساده، مرتبسازی و مقایسه
– مقدار مطلق
– اعداد – اعداد اول، تجزیه به عوامل اول
– بزرگترین مقسوم علیه و کوچکترین مضرب مشترک
– تقسیم صحیح با باقیمانده
– نسبت، تناسب و درصد، توان و ریشهها
۲. عبارات جبری
– جبر ابتدایی
– عبارات جبری، عملیات با تکنونیمها و چندجملهایها، محصولات قابل توجه، تجزیه چندجملهای به عوامل
– تقسیم با چندجملهایها و قضیه روفینی
۳. معادلات و نامساویها
– معادلات جبری درجه اول و دوم و نامساویهای به آنها ارجاع داده شده
– مقدار مطلق، معادلات و نامساویهای نمایی و لگاریتمی
– سیستمهای معادلات خطی و درجه دوم
۴. مثلثات
– اندازهگیریها به درجه و رادیان
– توابع مثلثاتی اصلی: سینوس، کسینوس، تانژانت، کاتانژانت یک زاویه
– روابط مثلثاتی اصلی
۵. توابع
– تعریف تابع
– دامنه، تصویر و مخالف تصویر یک عنصر
– خصوصیات اصلی توابع: یکنواخت، محدود، دورهای
– ترکیب توابع
– توابع معکوسپذیر و تابع معکوس
– نمودارهای کیفی توابع ابتدایی: توابع توانی، چندجملهای درجه اول و دوم، ریشه، مقدار مطلق، نمایی و لگاریتم، تابع ۱/×، توابع مثلثاتی
۶. هندسه صفحه
– شکلهای معمول صفحه و خصوصیات اساسی آنها
– قضیه فیثاغورث
– خصوصیات مثلثهای مشابه
– شرایط مطابقت مثلثها
– محیط و مساحت شکلهای صفحه اصلی (مثلث، چهارضلعی، چندضلعی منظم و دایره)
– واقعیت، موازی بودن و عمودی بودن بین خطوط راست در صفحه
۷. هندسه فضایی
– خطوط و صفحات
– ویژگیهای اصلی اشکال جامد (مکعب، متوازیالاضلاع، هرم، استوانه، مخروط و کره)
۸. هندسه تحلیلی
– مختصات دکارتی در صفحه
– فاصله بین دو نقطه و میاننقطه یک بخش
– معادله یک خط راست
– ضریب زاویه
– معادله یک خط راست با دادن یک نقطه و ضریب زاویه
– معادله یک خط راست با دادن دو نقطه
– شرایط موازی بودن و عمودی بودن، خطوط راست، موازی و همنقطه
– پیدا کردن نقطه تقاطع دو خط راست
– پارابول با محور تقارن موازی با محور y: معادله، خصوصیات، مختصات مرکز
– دایره: معادله، خصوصیات، مختصات مرکز و طول شعاع
۹. ترکیبیات، احتمالات و آمار
– فاکتوریل یک عدد و ضریب دوجملهای
– تغییر، ترکیب و جایگشت
– احتمال وقوع رویدادها به عنوان نسبت بین نتایج مطلوب و نتایج ممکن
– احتمال رویدادهای متقابل، شرطی، مستقل
– رویدادهای مکمل
– میانگین حسابی